کوهمره کاکایل خوش اندی

یادباد آبادي سرسبز ایل/ مردمان خوب و یكرنگ و اصیل/نان و دوغ و پونه و كشك و كره/ آغل بزغاله و میش و بره/ كاش برميگشت دوباره مشك دوغ/خسته ايم از دوره رنگ و دروغ!

 

نویسندگان:

عبدالرضا دشتی‌زاده: دانشجوی کارشناسی ارشد باستان‌شناسی دکن کالج. پونا- هند

فاطمه محمدی: کارشناس باستان‌شناسی. فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی کازرون.

 

 

 

 

 

دشت‌های کازرون، مرودشت و شیراز از لحاظ بقایای دوره پارینه‌سنگی در استان فارس اهمیت فراوانی دارند که دشت کوهمره سرخی به خاطر قرارداشتن در میان این مناطق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کوهمره سرخی به صورت یک دشت دره‌ای به وسعت تقریبی 273 هزار هکتار می‌باشد که در جنوب شرقی شهرستان کازرون و جنوب غربی شیراز قرار دارد. راه‌های ارتباطی این دشت با دشت میان‌کوهی کازرون از سمت شمال غربی، دشت ارزن و همچنین از سمت جنوب، تنگ مسقان می‌باشد. رودخانه قره آغاج مهمترین رودخانه این منطقه است که در امتداد این دشت جریان دارد. رودخانه ماصرم نیز در تنگ مسقان جاری است.

 

 

 

ویزگی‌های جغرافیای منطقه کوهمره سرخی را می‌توان وجود منابع آبی فراوان، پوشش گیاهی متراکم از جنگل‌های بلوط و پوشش جانوری متنوع دانست. این منطقه با توجه به اهمیت آن تا کنون هیچ گونه بررسی باستان شناختی در حوزه پارینه سنگی در آن انجام نگرفته است و از این لحاظ این دشت در استان فارس از جمله مناطق کاملا بکر می‌باشد.                                                                                  

دشت کوهمره سرخی در اسفند (83) به وسیله نگارندگان مورد بررسی یک روزه‌ای قرار گرفت که در طی این بررسی میدانی یک محوطه رو باز

 

 

 

 

[2] در 4 کیلومتری روستای چنار فاریاب شناسایی گردید و همچنین بیش از 80 قطعه از مصنوعات سنگی به دست آمد.                                                                      

 

 

 

مصنوعات سنگی در محوطه رو باز فاریاب شامل: خراشنده‌ها. تراشه‌هایی  با لبه پرداخت شده. همچنین سنگ‌های مادر دیسکی شکل بودند. که بشر اولیه از این ابزارهای سنگی برای شکار حیوانات و قطعه قطعه کردن گوشت و یا دباغی کردن پوست آنها و یا کندن ریشه‌های خوراکی استفاده می کردند. به طور کلی مصنوعات سنگی محوطه رو باز چنار فاریاب از لحاظ فرم و شکل مانند دست ساخته‌های سنگی هستند که بشر اولیه در حدود 45 هزار سال پیش در دامنه کوه‌های زاگرس استفاده            

 

 

 

به موازات این بررسی باستان شناختی. یک پزوهش میدانی در حوزه مردم‌شناسی منطقه نیز صورت گرفت که نتایج قابل توجهی را در پی داشت. به گفته یکی از ریش سفیدان طایفه فارسمیدان تیره کرش. آنها در حدود 50 سال پیش از سنگ های چخماق که در منطقه به وفور یافت می شدند .برای روشن کردن آتش واخته کردن حیوانات استفاده می کردند. این موضوع حکایت از استمرار و پیوستگی ساخت و همچنین استفاده از ابزار های سنگی از دوران های پارینه سنگی تا عصر حاضر در این منطقه را نشان می دهد.                                                                            

ناگفته نماند که این بررسی کوتاه و بسیار محدود نمی تواند نتایج روشنی را در مورد  استقرارهای پارینه سنگی به دنبال داشته باشد و لازم است که این منطقه به صورت گسترده مورد بررسی و پزوهش باستان شناختی قرار گیرد. با آغاز این پژوهش به روشنی می‌توان به داده‌های اطلاعاتی جدیدی از زندگی بشر نخستین در این منطقه از استان فارس دست یافت.                                                                      



نظرات شما عزیزان:

ارغوان
ساعت17:35---4 تير 1391
سلام وب جالبی داری من اهل کاشانم روزگارم بد نیست....

دنبال یه همکلاسی دوران دانشجوییم می گردم از استان فارس بود و نام خانوادگیش پسوند دارنجان داشت لطفا بگید دارنجان در کدام منطقه فارس است و اگه تو ضیحاتی درباره اش میدونید توی وبتون بذارید.ممنون
دوست عزیز سلام...متشکرم....دارنجان روستای است واقع در دهستان کوهمره سرخی...بخش فیروزاباد..


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در یک شنبه 19 / 12 / 1390ساعت 17:29 توسط حمید مرتضایی|